JOHARI MAT TIPU UMAT ISLAM-(Khianati Sejarah Islam)

JOHARI MAT TIPU UMAT ISLAM

JOHARI MAT MEMBOHONGI AKIDAH ISLAM DAN AKIDAH IMAM AS-SYAFI’E.

Oleh: abu_syafiq (012-2850578)
Assalamu3alaikum.

Sejarah telah banyak membuktikan tindakan mereka yang berniat jahat khususnya menyampaikan akidah yang songsang, apabila mereka tidak dapat mencari hujjah bagi membenarkan akidah songsang mereka, maka taktik kotor dengan memfitnah ulama islam adalah cara yang terbaik mereka bagi merialisasikan impian jelek itu.

Antara ulama yang dituduh bersama dengan akidah songsang mereka adalah Imam As-Syafie’ rahimahullah.

Ketahuilah bahawa sifat-sifat Allah adalah sempurna layak bagi keesaaNya dan tidak menyerupai makhlukNya dan bukan kesemua yang disandarkan kepada Allah itu maka semestinya ia sifat bagi Allah..tidak!
Berkata Imam Al-Hafiz Ibnu Jauzy dalam kitabnya berjudul Daf3 Syubah At-Tasybih : ” Bukan kesemua disandarkan ( Mudhof) kepada Allah itu sebagai sifatNya”. Tidak sama sekali. Bahkan hendaklah dilihat kepada ertinya berdasarkan pemahaman ayat tersebut dan ayat-ayat yang lain.
Ini dijelaskan dengan firman Allah :
1- Dalam surah Asy-Syams ayat 13 : ” نَاقَة اللَّه ” yang diterjemahkan sebagai ‘ unta Allah’.
Kalimat ‘unta’ disandarkan (mudhof) kepada Allah. Adakah kita akan mengatakan sifat Allah adalah ‘unta’?!! tidak sama sekali dan maha suci Allah dari itu.

Malangnya Wahhabi mengisbatkan kesemua yang disandarkan kepada Allah sebagai sifat Allah. Ini menunjukkan kedinginan pemikiran mereka dalam memahami ayat Allah.
2- ‘Rumah’ juga disandarkan kepada Allah seperti firmanNya dalam Al-Haj ayat 26 :

” وَإِذْ بَوَّأْنَا لِإِبْرَاهِيمَ مَكَانَ الْبَيْتِ أَنْ لَا تُشْرِكْ بِي شَيْئًا وَطَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْقَائِمِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ “.

Lihat pada: بَيْتِيَ

yang diterjemahkan sebagai: “rumahKu”. Adakah kita akan sandarkan sifat ‘rumah’ bagi Allah?!

Adakah kita akan kata Alquran telah sandarkan perkataan ‘rumah Allah’ maka kita pun kata ‘rumah’ adalah sifat bagi Allah?!! Maha suci Allah dari itu dan dari bertempat didalam rumah.
Demikian diantara dalil bahawa bukan kesemua yang disandarkan kepada Allah mesti dianggap sebagai sifat Allah. Wallahi tidak!.

FITNAH JOHARI MAT TERHADAP AKIDAH IMAM AS-SYAFI’E.
Dengan penjelasan tadi, dapatlah diingatkan sekali lagi bahawa bukan kesemua yang disandarkan kepada Allah itu dikira sebagai sifat Allah.
Malangnya Johari Mat (KIAS) telah menyandarkan sifat bagi Allah yang mana Allah sendiri tidak mengatakan Dia bersifat sedemikian. Dan sekali lagi saya mengatakan bahawa bukan kesemua yang disandarkan kepada Allah itu dikira sebagai sifat Allah.

Dalam pengumpulan kertas kerja seminar yang menyebarkan ajaran Wahhabi serta memfitnah dan menipu akidah Imam Syafie dinamakana sebagai Seminar Al-Imam Al-Syafii’i dia ( Johari Mat) menyatakan :pada mukasurat 109 cetakan Karya Bestari:

Antara akidah Al-Imam Al-Syafi’i mengenai sifat Allah:
v) Sifat al-Qidam (kaki)
Al-imam Al-Syafi’i mengithbatkan (mengakui kewujudan sifat qidam seperti beliau mengakui sifat-sifat lain.
vi) Sifat Asba'(jari)

Rujuk artikelnya bertajuk AL-IMAM AL-SYAFI’I – PEGANGAN DALAM ALIRAN AKIDAH.
Saya mengatakan:
Qodam (kaki) dan Asba’a (jari) apabila disandarkan kepada Allah bukanlah bererti anggota bagi Allah kerana Allah maha suci dari bersifat demikian.
Nabi Muhammad tidak pernah mengajar kita apabila mendapat anak maka namakan dengan Abdul Qodam ( hamba Kaki)atau Abdul Asba’a (hamba Jari). Begitu juga apabila kita berdoa Nabi tidak pernah mengajar kita sebutlah memuji nama dan sifat Allah sebagai Ya Qodam Wa Ya Asba’a..Wallahi tidak pernah!.
Sekiranya kaki dan jari adalah sifat mutlak bagi Allah, saya mohon anak-anak Wahhabi selepas ini dinamakan anak mereka bersandarkan sifat tersebut sebagai Abdul Qodam (Hamba Kaki) atau Abdul Asba’a (hamba Jari)atau berdoa dengan Wahai Allah Yang Maha Berkaki dan Maha Berjari. Bukankah kita dianjurkan berdoa dengan menyeru nama dan sifat Allah?!

Akan tetapi perkara tersebut bukanlah sifat bagi Allah.
Saudaraku..Ketahuilah apabila kaki dan jari disandarkan kepada Allah maka ianya bukanlah sifat mutlak bagi Allah bahkan tidak harus mengatakan Allah sifatnya berkaki dan berjari. Tidak harus juga melakukan sepertimana yang dilakukan oleh Johari Mat ini.

Ini bukan cara yang dilakukan oleh orang yang bertaraf DR!

Lihat apa kata Dr. Yusuf Qardawi yang melarang kelakuan seperti Johari Mat ini :

Majalah Mujtama’, Bilangan 1370, Tarikh 25 Jamadul Akhir/1420 Bersamaan 5/10/1999M :

الأول :[ اتباع نهج القرآن في عدم التجميع ] :وأريد أن أنبه هنا على حقيقة ذات أهمية كبيرة في قضية الصفات والإيمان بها ، وتعليمه للناس على مذهب السلف .وتلك الحقيقة : أن تعرض هذه الصفات كما وردت في كتاب الله تعالى وسنة نبيه صلى الله عليه وسلم ، أعني أن تذكر مفرقة لا مجموعة ، فكل مسلم يؤمن بها ويثبتها لله كما جاءت .فليس مما يوافق الكتاب والسنة جمعها في نسق واحد يوهم تصور ما لا يليق بكمال الله تعالى ، كما يقول بعضهم : يجب أن تؤمن بأن لله تعالىوجها ، وأعينا ، ويدين ، وأصابع ، وقدما ، وساقا ، .. إلخ ، فإن سياقها مجتمعة بهذه الصورة قد يوهم بأن ذات الله تعالى وتقدس كلٌّ مركب من أجزاء ، أو جسم مكون من أعضاء ..ولم يعرضها القرآن الكريم ولا الحديث الشريف بهذه الصورة ، ولم يشترط الرسول لدخول أحد في الإسلام أن يؤمن بالله تعالى بهذا التفصيل المذكور .ولم يرد أن الصحابة وتابعيهم بإحسان كانوا يعلمون الناس العقيدة بجمع هذه الصفات .ولكن المسلم إذا قرأ القرآن الكريم ، أو الحديث الصحيح ، وانتهى إلى آية مشتملة على صفة من هذه الصفات ، أو حديث من هذا النوع آمن به كما ورد ، دون تحريف ولا تعطيل ولا تكييف ولا تمثيل ، وبهذا يكون سلفيا حقا .
Lihat pada :


فليس مما يوافق الكتاب والسنة جمعها في نسق واحد يوهم تصور ما لا يليق بكمال الله تعالى ، كما يقول بعضهم : يجب أن تؤمن بأن لله تعالىوجها ، وأعينا ، ويدين ، وأصابع ، وقدما ، وساقا ، .. إلخ ، فإن سياقها مجتمعة بهذه الصورة قد يوهم بأن ذات الله تعالى وتقدس كلٌّ مركب من أجزاء ، أو جسم مكون من أعضاء ..ولم يعرضها القرآن الكريم ولا الحديث الشريف بهذه الصورة ، ولم يشترط الرسول لدخول أحد في الإسلام أن يؤمن بالله تعالى بهذا التفصيل المذكور .

Terjemahannya:

” Maka bukanlah dikira sebagai perkara yang dipersetujui oleh Al-Quran dan As-Sunnah dengan mengumpulnya dalam satu bahagian membawa kepada gambaran yang tidak layak bagi kesempurnaan Allah ta’aal seperti yang dilakukan oleh sebahagian orang mereka mengatakan: Wajib beriman bagi Allah itu wajah, mata, dua tangan, jari, kaki, betis dan lain-lain.

Ini kerana kenyataan seperti ini mengambarkan bagi zat Allah itu bercantuman dengan bahagian-bahagian ataupun ianya membawa kepada Allah itu jisim yang dicantumkan dari anggota-angota. Al-Quran dan Al-Hadith tidak menyatakan gambaran sedemikian dan Rasul tidak pernah mensyaratkan bagi orang yang mahu memeluk islam dia mesti beriman dengan kenyataan tadi “.

Qardawi pun tidak mempersetujuan cara dan jalan serta apa yang dinyatakan seperti Johari Mat.
Subhanallah…betapa jahilnya mereka yang tidak mendalami ilmu akidah sebenar.
Bagi saya, Johari Mat ini yang sering membentang kertas kerja dalam seminar-seminar Wahhabi bertopengkan dengan pelbagai nama demi mengaburi mata orang ramai dan menyerapkan akidah ganjil kepada orang awam..dia bukan hanya tidak memahami hadith Nabi mahupun sifat Allah. Bahkan dia turut memfitnah Imam As-Syafi’e kononnya berakidah sepertinya.

Sedangkan Imam s-Syafi’e rahimahullah tidak pernah berakidah seperti Johari Mat ini!.

Buktinya dalam kitab-kitab Imam As-Syafie dan anak-anak muridnya tidak ternyata seperti yang dinyatakan oleh Johari Mat. Sekalipun ada sandaran perkara tersebut kepada Allah maka ianya bukan sifat bagi Allah yang membolehkan pula kita membahagi-bahagikan sehingga membawa kepada menjisimkan Allah seperti yang telah ditegur oleh Yusuf Qardawi tadi.
Saudaraku seislam.

Perkataan ‘Roh’ juga disandarkan kepada Allah. Akan tetapi tidak boleh kita mengatakan itu adalah sifat Allah. Tidak boleh kita kata ‘Roh’ adalah sifat Allah..tidak boleh!

Dalam surah Sod ayat 72 Allah berfirman: ” فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ
Lihat: رُوحِي yang diterjemahkan sebagai ‘ rohKu’.
Adakah disebabkan ‘roh’ disandarkan kepada Allah oleh diriNya sendiri maka kita mengatakan ‘roh’ adalah diantara sifat Allah?!!?!
Adakah dengan itu kita juga akan mengatakan antara sifat Allah adalah ‘roh’ tetapi roh Allah tidak serupa dengan makhlukNya dan tidak boleh takwil??!!

Kalau begitu tiada bezanya kita dengan kristian.
Sekiranya mengikut kaedah Wahhabi maka bolehlah kita mengatakan Allah berroh atau Allah bersifat Roh. Maha suci Allah dari penyifatan orang-orang yang zalim.
Ini hanya sebahagian kesongsangan dan pendustaan oleh Johari Mat terhadap akidah islam dan akidah Imam As-Syafi’e.
Semoga Allah menyelamatkan hambaNya yang sungguh-sungguh mencari kebenaran.

Wallahu musta’aan.

http://www.abu-syafiq.blogspot.com/

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: